vrijdag 21 januari 2011

Vertrouwen op je eigen keuzes (&Windesheim)

Helleeeu everybody,

Zoals ik gister zei verwachtte ik niet dat ik vandaag een bericht online zou zetten.
maar, toch maar wel aangezien ik op dit moment  toch nog even tijd vrij kon maken!


We gaan even een grote stap terug in de tijd. Toen Loes nog Loesje was en toen (bijvoorbeeld) het woordje make-up nog lang niet in mijn hersenen ronddwaalde. Ik heb vroeger verschillende hobby's gehad buiten school om, velen vervaagden in de loop der jaren en enkelen bleven (zoals theater/toneel). Degene die bleven waren echt mijn eigen keuze. Zo vertelde mijn moeder dat ze helemaal versteld stond dat haar redelijk verlegen dochter haar op een middag kwam vertellen dat ze graag onder toneel wilde. Vanaf mijn 6e ben ik dan ook wekelijks bezig met toneel en ik doe nu dus (sinds mijn 9e) musical.


Als kind van groep 7/8 ben je al wel een klein beetje bezig met oriënteren naar middelbare scholen. Trust me, ik had er nog geen een van binnen gezien en wist totaal niet hoe het er op een middelbare school aan toe ging. Op een middag reed ik in de auto met mijn ouders richting Arnhem, we reden langs het Olympus College en ik zei tegen ze: Ik wil naar deze school. Waarom ik het  zei? I really don't know, so don't ask me! Maar iniedergeval, het is dus nu wel de school waar ik op zit en waar ik het erg naar mijn zin heb.

Waar ik nu dus een beetje achter ben gekomen is dat ik moet vertrouwen op mijn eigen keuzes.


Zo ging ik vandaag, misschien hebben jullie het gelezen in mijn vorige berichtje, naar de opendag van het Windesheim in Zwolle. Ik ging specifiek kijken voor de opleiding journalistiek. Vorig jaar was ik al met een vriendin naar Utrecht geweest om daar naar die opleiding te kijken. Gister zei ik tegen m'n moeder: Ik heb echt geen idee waarom, maar ik heb zo'n idee dat Zwolle toch beter bij me past dan Utrecht en dat de school echt iets voor mij is. (Terwijl ik er nog niet eens een plaatje van had gezien & en terwijl ik al een aantal jaar zeg; Ik wil denk ik studeren in Utrecht!)

& hell yeah, maar goed dat ik op mijn gevoel vertrouwde want de school was echt iets voor mij. Ik heb echt een leuke middag gehad, met een aantal studenten en docenten gepraat en eigenlijk weet ik nu al wel zeker dat ik journalistiek wil gaan studeren op het Windesheim.

Helaas moet ik na dit jaar nog wel een jaartje school. Maar ach, dat is het wachten wel waard!
Op mijn eigen keuzes vertrouwen ga ik vanaf nu zeker doen!

Is dit voor jullie ook herkenbaar, en weten jullie al wat je gaat studeren (als je dat nog niet doet)?

xx,
Loes

9 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je dat allemaal al zo 'op tijd' weet, dat had ik echt niet!
    en dat je op een toneel durft te staan, mijn hart klopt al 500 x per minuut als ik een presentatie voor mijn klas moet doen (26 mensen).
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooow heel veel succes. Wil zelf ook journalistiek gaan doen. Een jaar is niks op je hele leven! Dus even geduld;) Ik heb zelf 3 verschillende opleidingen gedaan. Ben nu 20 en heb nog helemaal niks. Tof dat het je iets hebt gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie lieve reacties!

    @ dionne: leuk dat je ook journalistiek wilt gaan doen, weet je al op welke school?

    En ja op dit moment is journalistiek het helemaal voor me, al een aantal jaar trouwens, maar wie weet dat als ik op de opleiding zit dat het me allemaal tegenvalt. Maar ik ga er niet van uit haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bijzonder, dat je zo goed weet wat je wil. Ik wil misschien ook journalistiek doen, maar mijn ouders willen liever dat ik een WO-studie ga doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat leuk loes, ik vind journalistiek helemaal bij je passen! en je kan super goed schrijven en je bent heel creatief enzo dus dat past super bij je! ik moet nog even rondkijken, heb geen idee wat ik moet..
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk dat je ook zo met toneel bezig bent/was! Ik vind acteren ook echt geweldig om te doen :)

    Journalistiek is ook iets wat mij heel erg aanspreekt :)
    Leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind een opleiding kiezen zo moeilijk. Nu doe ik ondertussen een opleiding, ben ik deze fase gelukkig voorbij. Maar het blijft moeilijk.
    Liefs, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat lijkt me zó handig als je echt al weet wat je wilt studeren! Mij lijkt journalistiek ook heel leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat lijkt me een superleuke studie!
    Ik vond het heel lastig, maar tijdens de middelbare dacht ik niet eens na wat ik wilde gaan doen en dat kun je dus beter wel doen. Dus juist goed van je dat je er mee bezig bent!

    BeantwoordenVerwijderen