woensdag 13 juni 2012

Story: halfleeg = halfvol

Je kent het wel. Die standaard vragen. Hoe zie je dit, hoe zie je dat? Is het glas halfleeg of halfvol? Ik heb er niks mee. Ik heb altijd het gevoel gehad dat je het zo moet invullen hoe anderen het ingevuld willen zien. Wanneer je het glas als halfleeg ziet word je al gauw bestempeld met negatief. Je kijkt verkeerd naar het leven. Je moet je aanpassen zodat het glas van halfleeg veranderd in halfvol. Ik zeg niet dat dit altijd zo is. Zo komt het slechts over.

Dan hebben we de meest cliche vraag van dit rijtje nog niet gehad. Ben je optimist of pessimist?
Wanneer je pessiment antwoord zien mensen dat meteen als negatief. Optimist is het antwoord dat mensen willen horen. Optimist is het antwoord waar mensen op wachten, wat mensen blij maakt en wat de verwachting waarmaakt.

Waarom? Waarom is optimist beter dan pessimist? Jullie voelen het al aankomen. Ik denk dat ik een pessimist ben. En daar komt geen schaamte bij kijken. Ik accepteer mezelf zoals ik ben. Daarnaast zijn pessimisten ook leuke mensen! Pessimist zijn is fijn. Oke dit klinkt wat overdreven.
Zo negatief ben ik ook weer niet. Ik zal het uitleggen.


Ik, als pessimist, bekijk veel dingen negatief. Zo weet ik al dat ons kikkerlandje het niet ver gaat schoppen tijdens het EK. Ik weet dat mijn examens niet bijzonder goed gingen en dat ik kan wachten op een herkansing. Ik weet dat het deze zomer alleen maar gaat regenen in Nederland. Ik weet dat ik toch niet aan dat slanke bikinifiguur ga komen voordat ik op vakantie ga. En ik weet dat die leuke jongen mij nooit leuk gaat vinden.

Je zou kunnen zeggen; wat een negativiteit! Bekijk het positief, als een optimist. Geloof in jezelf, in het nederlands elftal, in de zomer, in het afvallen en in de liefde. Maar deze positiviteit kan naar mijn mening een hoop teleurstelling veroorzaken. Wat nou als je zo positief bent over het nederlands elftal en ze vliegen eruit? Wat nou als je zo positief bent en er vanuit gaat dat je slaagt, en je zakt? Wat nou als je zo positief bent en er vanuit gaat dat die leuke jongen wel met je verder wilt, terwijl hij dat niet wilt? Hoeveel groter is de teleurstelling dan. De pessimisten onder ons hadden het 'toch al zien aankomen'.

En wat nou als het toch ineens elke dag 30 graden wordt in juli en augustus? Wat nou als je toch opeens dat strakke lijntje voor op het strand hebt gecreeerd? Dan is het voor de pessimisten extra blijdschap! Zij hadden het niet verwacht en worden nu verblijd met dit geweldige nieuws. De optimisten hadden er toch al op gehoopt..

Met dit verhaaltje wil ik geen van beiden wegdrukken. Ik wil alleen aangeven dat het 'pessimist zijn' helemaal niet zo negatief is als velen denken. Wij, als pessimisten, zijn soms wat negatief maar doen dit slechts om de teleurstelling te verkleinen. Je moet het zien als een kleine bescherming om ons heen. Het pessimisme beschermt ons tegen teleurstellingen en zorgt soms voor extra mooie momenten gevuld met blijdschap. En daarmee ben ik nog best optimistisch over het pessimisme!

Lang leve het pessimisme!

4 opmerkingen:

  1. helemaal mee eens :p
    Ik zeg ook liever het examen ging slecht, en dat het uiteindelijk dan toch blijkt mee te vallen. Dan te geloven dat het goed is en er dan achter te komen dat het net heel slecht was. ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geschreven en ben het er ook mee eens.
    Liefs, xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed uitgelegd! Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb echt het optimisme/naive in me zitten haha (:

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hello! After visiting your blog, I invite you to join us in the "International Directory Blogspot"
    For this is the very simple, just follow our blog, enter your Country, your blog url, and you will automatically integrate into the Country list.
    We are fortunate to be on the Blogspot platform that offers the opportunity to speak to the world to share with us the different passions, fashion, paintings, artwork, photos, poems and so be able to find in other countries people with similar passions.
    I think this community could also interest you.
    We ask that you follow the blog "Directory"
    Follow our blog gives you twice as many possibilities of visits to your blog! Thank you for your understanding
    Please follow our blog is very appreciate
    Have a great day with the hope that you follow our blog "Directory".
    After your approval to join us, you will receive your badge
    Regards
    Chris
    I follow your blog, I hope you'll like
    To find out, click on the link below:
    http://world-directory-sweetmelody.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen