zaterdag 27 oktober 2012

Column: leren


Het is weer zo ver. Na een verdiende, uitgerekte zomervakantie van 3 maanden en anderhalve maand les is het leren weer aangebroken. Het leren wat ik haast verleerd ben. Kan dat, vergeten hoe je moet leren? De tentamenweek met z'n slechts drie tentamens doet zich onschuldig voor. Ja hoor, de vele pagina's tekst blijken het addertje onder het gras te zijn. Leren is een kunst. Beginnen met leren is als een leeg schildersdoek. Er zijn zoveel mogelijkheden óm te beginnen, maar hoe en wanneer is een lastige vraag.

 Zo’n lange vakantie was heerlijk. Maar het maakt je ook lui en laks, geloof me. Lekker niksen lukte wel, mijn ouders helpen met het dekken van de tafel was eigenlijk al te veel gevraagd. Laat staan de hond uitlaten. Ik dacht dat het goed zou zijn weer aan de slag te gaan. Ik zou dit jaar mijn manier van leren omgooien. Elke les opletten, samenvattingen bijhouden en leren zonder social media in de omgeving, het kreng.

Nu is het dan zover, ik zou mijn plannen nu moeten aanpakken. Maar helaas. We weten hoe het gaat. Poppen van vroeger, afgebladderde nagellak en random papiertjes nemen de overhand. En dan, social media. Social media is een machtig beest met angstaanjagende klauwen. Klauwen die je wegsleuren van je leerboek. Klauwen die je de laatste nieuwtjes van je sociale bestaan móéten mededelen. En ja, ik spreek in ‘je’. Want het kan niet dat die klauwen alleen mij omvatten…

4 opmerkingen:

  1. ik snap dit veel te goed. Ik ging vandaag mijn eindwerk afmaken.
    Ondertussen is het kwart na 10 en moet ik nog de helft van mijn enquêtes turven. T.T

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk ook altijd dat ik niet meer kan leren haha

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjaa erg herkenbaar ook al die afleiding. In ieder geval veel succes!!:)

    BeantwoordenVerwijderen